مؤلفه های خواندن
مؤلفه های خواندن، تشخیص کلمه و درک مطلب فرایند تدریس خواندن را می توان به دو بخش تقسیم کرد: تشخیص کلمه و درک مطلب خوانده شده.
مهارت های مربوط به تشخیص کلمه خوانندگان را قادر می سازد از طریق رمزگشایی وازه ها و حروف چاپی و تطبیق دادن حروف و واژه ها با صداهای زبان کلمه ها را تشخیص دهند و راه های درک با تشخیص واژه های جدید را یاد بگیرند.
منظور از درک مطلب خوانده شده ، فهم معنای چیزی است که خوانده می شود. دانش آموزان باید واژه ها را درک کنند تا آنچه را می خوانند بفهمند. اگر دانش آموزی بدون درک معنی متن واژه های متن را بخواند، در واقع انگار چیزی نخوانده است.
عملکرد دانش آموز در مقام خواننده هم مستلزم تشخیص کلمه است و هم مستلزم درک مطلب، در برنامه درسی سنتی خواندن در مراحل اولیه آموزش بر تشخیص واژه تاکید بیشتری می شود و درک مطالب در مراحل بعدی قرار می گیرد، به هر حال کودکان معمولا از مراحل اولیه پادگیری خواندن تجربه هایی درباره داستان ها، زبان و معنا دارند
علائم اختلال خواندن در کودکان با توجه به طیف وسیعی که اختلال خواندن دارد تمامی کودکان مبتلا یک شواهد رفتاری را بروز نمی دهند.
کودکانی که مبتلا به طیف ملایم اختلال خواندن هستند تنها مشکلی که دارند ضعف در خواندن درست کلمات و جملات است در حالی که کودکان مبتلا به طیف شدید این اختلال نه تنها در نوشتن بلکه در یادگیری ریاضی و زبان نیز با مشکلاتی مواجه هستند که ممکن است با مبتلایان با دیگر اختلالات یادگیری مانند نوشتن و ریاضی اشتباه گرفته شوند.
شناسایی دقیق مبتلایان به هر اختلال فقط توسط کارشناسان متخصص باید صورت گیرد. به طور کلی در صورتی که کودکان علائمی مانند ضعف در تشخیص و یا تولید کلمات هم وزن، ناتوانی در هجی کردن درست، عدم شناسایی درست حروف و کلمات، اشتباه گرفتن حروف با یکدیگر و ناتوانی در یادگیری صدای حروف را نشان دهند، این احتمال وجود دارد که مبتلا به یکی از اختلالات یادگیری شده اند که نیازمند پیگیری های درمانی است.