سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فعالیت هایی جهت اصلاح عدم برتری جانبی درکودکان دارای اختلال یادگیری، فعالیت های پیشنهادی برای دست، اختلالات ویژه یادگیری و گوش برتری، چشم

اصلاح عدم برتری جانبی درکودکان دارای اختلال یادگیری 

🤚 فعالیت های پیشنهادی برای دست : نشانه گذاری برصفحه کاغذ با ثابت نگهداشتن ساعد،باز وبسته کردن دست ،رنگ کردن دست هدف ،نشان دادن دست برتر درآینه وانجام حرکات پانتومیم با دست هدف در آینه ،بستن کش دور مفاصل دست هدف در مچ ،آرنج وشانه ،پوشیدن دستکشهای بدون انگشت دردست غیرهدف جهت ممانعت ازانجام حرکت به وسیله آن ،بستن وزنه به دست هدف وانجام فعالیت در حین وجود وزنه ،مسواک زدن ،تکان دادن شیشه بطری با دست هدف ،گذاشتن النگو واشیا زینتی دردست هدف وانجام بازی های جهت یابی همزمان : چکش زدن به میخ و ….. 

  فعالیت های پیشنهادی برای پا :  ترسیم اشکال هندسی ونوشتن باانگشت بزرگ پا روی شن ،خاک ،نمک،پاک کردن حروف نوشته شده برروی زمین به وسیله انگشت بزرگ پا ،بلندکردن اشیا مختلف مانند لباس ،مداد،سکه و …. به وسیله انگشتان پا وخم کردن زانو به عقب وقراردادن اشیا مورد نظر در دست همسو ،تیله بازی باانگشت پا ،اسکیت بورد وقراردادن پای هدف روی زمین ،مرتب کردن سنگ ریزه ها با فاصله چندسانتی متری ،لمس کلمات وحروف با پای هدف در حالت ایستاده مچ بند در پای هدف.                                                                                                                                                                                                                                                  👁 فعالیت های پیشنهادی برای چشم : تحریک چشم هدف به وسیله قراردادن نور چشمک زن در چشم هدف قراردادن اشیا درزاویه دید چشم هدف وپرسش درباره کیفیت آنها ،نگاه کردن ازدوربین یک چشمی ،چشمک زدن با چشم هدف ،گذاشتن کتاب در جهت چشم هدف در حین خواندن وبه ویژه حین نوشتن.

👂👂 فعالیتهای پیشنهادی برای گوش : گذاشتن گوشواره در گوش هدف ،پچ پچ کردن در گوش هدف ، قراردادن اشیا صدادار در جهت گوش هدف وتعیین موقعیت نشستن افراد نسبت به اشیا صداداردر جهت همسو بودن با گوش هدف.                                                                                                                                                                                                                                                        

👀 چپ‌ چشم هستید یا راست‌ چشم؟

آیا می‌دانستید همان طور که بعضی از ماها راست‌دست هستیم و بعضی‌ها هم چپ‌دست، یکی از چشم‌های ما هم چشم غالب است و چپ‌چشمی و راست‌چشمی هم وجود دارد؟ تقریبا در دو سوم افراد چشم راست غالب است و در یک سوم افراد چشم چپ.

به علاوه هیچ ربطی بین راست‌ دست بودن و راست ‌چشم بودن وجود ندارد و بنابراین یک فرد راست ‌دست ✋️می‌تواند، چشم چپش 👁غالب باشد.

حالا سؤال این است که چگونه می‌توان فهمید که کدام چشم 👀ما، چشم غالب است؟

خیلی ساده! مطابق عکس زیر👇، دست‌هایتان را دراز کنید و با کف دست‌ها یک مثلث کوچک بسازید، حالا از این مثلث به چیزی که مثلا می‌تواند دستگیره در باشد، نگاه کنید. دستگیره را در مرکز مثلث قرار بدهید.

حالا به نوبت چشم راست و چشم چپتان را ببندید، چشمی که در هنگام باز بودنش، دستگیره همچنان در مرکز مثلث باقی می‌ماند، چشم غالب شماست.

در اشخاصی نزدیک‌بینی که درجه نزدیک‌بینی دو چشمشان متفاوت است، اغلب چشمی که بیشتر نزدیک‌بین است، چشم غالب است. انتظار ما این است که طبق قانون طبیعت عضو قوی‌تر، سریع‌تر یا بهتر، ترجیح داده شود، اما در این مورد، این طور نیست! 

 ♻️ حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که راست ‌چشم بودن یا چپ‌ چشم بودن، اصلا اهمیتی دارد یا نه؟

تصور کنید که برای آدم ‌نزدیک‌بینی عینک تجویز شود، در این صورت اگر هر دو چشم او دقیقا اصلاح شوند، شخصی که به غالب بودن چشم معیوب‌ترش عادت داشت، ممکن است قدری احساس ناراحتی کند، پس شاید بهتر باشد، چشم معیوب‌تر کمی کمتر از نرمال اصلاح شود.

اهمیت دیگر این مسئله در اشخاصی است که سمت دست✋️ و چشم 👁غالبشان با هم متفاوت است یا اصطلاحا Cross-dominance دارند، مثلا چشم راست و دست چپ غالب دارند. پیش از این تصور می‌شد که در بعضی از ورزش‌ها مثل بیسبال، کریکت یا گلف، این دسته افراد نتایج بهتری می‌گیرند، اما مطالعات جدید این برتری را اثبات نکرده است.

به عنوان یک نکته حاشیه‌ای جالب است بدانید که دسته بزرگی از مشاهیر در دسته فوق قرار می‌گیرند، آدریانو، کوبی بریانت، سسک فابرگاس، لیرون جیمز، ماریا شاراپووا، بتههون، تام کروز، جیمی هندریکس، میکلانژ، لئوناردو داوینچی، رابرت دنیرو، آلبرت اینشتین، ریچارد فاینمن، بنجامین فرانکلین و نیکولا تسلا همگی دست غالب و چشم غالبشان در دو سوی مختلف قرار داشته است.

اهمیت دیگر این مسئله در جراحی‌های یک طرفه کاتاراکت یا جراحی‌های انکساری و تجویز لنزهای تماسی است، چون می‌تواند پیشبینی‌کننده میزان رضایت بیماری از اقدامات پزشکی فوق باشد.                                                                                                                                                                                                                                                                                 

اختلالات ویژه یادگیری و گوش برتری ” 

برتری اندام های بدن بخصوص گوش تاثیر فراوانی در کاهش اختلالات ویژه یادگیری کودکان  و بزرگسالان خواهد داشت. بیشتر داده های کلامی از طریق گوش ها به سمت مغز هدایت و توسط آن پردازش می گردد. کودکان و دانش آموزان و بزرگسالانی که 👂🏻گوش برتر آنان “چپ”است دارای نافرمانی و ناکامی در اجرای دستورات و توجه ،دقت و تمرکز دچار اختلال می باشند. کودکان و دانش آموزان HDHDوADDو افرادی که اختلال ویژه دیکته نویسی دارند، یا دراجرای دستورات در جهت یابی دچار اختلال می باشند بیشتر آنان گوش چپ برتر می باشند.

✅ افت نمرات در بخش کلامی آزمونهای هوشی در کودکان و دانش آموزان و بزرگسالان SLD حکایت از برتری گوش چپ آنان دارد، لذا اکیدا به آزمونگران و درمانگران SLD توصیه می گردد قبل از اجرای آزمون هوشی، ارزیابی غلبه طرفی اندام ها از مراجع به عمل آید تا نتایج تحت تاثیر آن قرار نگیرد.

♻️ ما به مادران، مربیان، معلمان و درمانگران  آموزش می دهیم که چگونه با فرزندان، دانش آموزان و مراجعین خود ارتباط کلامی برقرار کنند.

نتایج تحقیقات جدید پژوهشگران نشان داد که میزان پذیرفته شدن درخواست توسط افرادی که در گوش راست آنها درخواست عنوان شده است نسبت به کسانی که از گوش چپ آنها برای درخواست کردن استفاده شده، بیشتر است آنان  اعلام کردند برای اینکه بتوانید فردی را راضی به انجام کاری کنید، درخواست خود را در گوش راست وی بگویید.    👈( قابل توجه خانم ها جهت درخواست ازهمسرانشان)😄  

   تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد بیشتر ترجیح می‌دهند از طریق گوش راستشان مورد خطاب قرار گیرند زیرا در این صورت پردازش اطلاعات و اجرای درخواست در آنها بهبود یافته و سرعت می‌گیرد. دانشمندان معتقدند این پدیده که با عنوان “برتری گوش راست” شناخته می‌شود به این دلیل شکل می‌گیرد که اطلاعات دریافت شده از گوش راست در نیمکره چپ مغز که نسبت به نیمکره راست از قدرت پردازش منطقی بالاتر برخوردار بوده و در رمزگشایی اطلاعات کلامی‌قدرتمندتر است، پردازش می‌شوند.

محققان به منظور دستیابی به این نتایج رفتارهای شنیداری افراد را در شرایط طبیعی مورد بررسی قرار داده و چگونگی پاسخ آنها را تحت نظر گرفتند. طی این مطالعات که توسط دانشمندان دانشگاه کیه تی در ایتالیای مرکزی انجام گرفته است رفتارهای شنیداری صدها نفر در سه رستوران مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس  نتایج مطالعات دانشمندان می‌توان“برتری گوش راست” را در ارتباطات کلامی‌ تایید کرد و میزان موفقیت در پذیرفته شدن درخواست را در این ارتباطات با استفاده از گوش راست مخاطب افزایش داد .همچنین بسیاری از نافرمانی های انظباطی کودکان نیز از این منظر قابل طرح است.

 

فعالیت هایی جهت اصلاح عدم برتری جانبی درکودکان دارای اختلال یادگیری  – سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈 فعالیت های پیشنهادی جهت اصلاح عدم برتری جانبی درکودکان دارای اختلال یادگیری 

2 👈 آشنایی و مشاهده تست برتری جانبی دانش آموزان

👈  برتری جانبی و نقش آن در اختلالات یادگیری