سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فعالیت هایی با گچ روی تخته، رشد فعالیت های حرکتی ظریف پیش دبستان، امکان رشد هماهنگی چشم و دست، یادگیری رشدی و پیش دبستانی

رشد فعالیت های حرکتی ظریف پیش دبستان

یادگیری رشدی و پیش دبستانی

فعالیتهای مربوط به سن پیش دبستانی را می توان به دو گروه تقسیم کرد:

۱) فعالیت های هماهنگ کننده چشم و دست 

۲) فعالیت هایی با تخته و گج

فعالیت های هماهنگ کننده چشم و دست

بیری. دانش آموزان خط ها، تصویرها، طرح ها، حروف با اعدادی را که روی کاغذ و یا با استفاده از شابلون رسم شده است ردگیری می کنند. با فلش های راهنمای دانه های رنگی و اعداد می توان به دانش آموز کمک کرد تا با انگشت ها به ردگیری بپردازد. و تنظیم مقدار آب. دانش آموزان آب را از ظرفی داخل سطل های مدرج تا سطح مشخصی می ریزند و حمل می کنند. مقادیر کمتر و اندازه گیری های جزئی تر تکلیف را دشوارتر می کند. رنگ کردن آب فعالیت را جالب تر می کند.

٣. بریدن با قیچی. فعالیت هایی در زمینه بریدن که متناسب با سطح رشد کودک باشد انتخاب می شود. ساده ترین این کارها بریدن در خطهای مستقیمی است که نزدیک لبه کاغذ رسم شده است. کار دشوار تر بریدن خط مستقیمی است که در وسط کاغذ کشیده شده است. الحاق موقت تکه ای مقوا به کاغذ دانش آموز را در بریدن خط با قیچی راهنمایی می کند.

دانش آموزان می توانند شکل های هندسی معینی نظیر مربع، مستطیل و مثلث ببرند. با رسم خطوطی به رنگ های مختلف معلم می تواند تغییراتی در دستورالعمل بریدن ایجاد کنند. دانش آموزان می توانند خطوط منحنی و دایره ای، سپس تصاویر و سرانجام الگوهایی را که با نقطه چین و خطوط کم رنگ رسم شده است، ببرند.

۴. استفاده از شابلون یا نمونه سازی. دانش آموزان دور انواع شکل های هندسی را خط می کشند ، می توان صفحات نمونه ای از مقوا، چوب، پلاستیک یا جعبه های فوم ساخت.

دو نوع نمونه سازی عبارت است از:

۱) استفاده از شکل بریده شده سه بعدی 

۲) استفاده از جای خالی شکل ها روی صفحه بریده شده

۵. بستن با بند. از قطعه مقوایی که با سوراخ کن یا تخته ای میخ دار سوراخ هایی در آن ایجاد شده است می توان برای این فعالیت سود جست. با سوراخ کردن می توان طرح یا تصویری را روی صفحه ایجاد کرد و دانش آموزان با رد کردن یک بند کفش بلند، نخ یا طنابی نازک از میان سوراخ ها، طرح را می بافند یا می دوزند.

۶. فعالیت هایی با مداد و کاغذ، کتاب های رنگ کردنی، کتاب های آمادگی، طرح های نقطه چین و کتاب های کودکستانی کارهایی خوب برای تمرین با کاغذ است که حرکات ظریف امکان رشد هماهنگی چشم و دست را فراهم می آورد

۷. یه قل دوقل. بازی یه قل دوقل به رشد هماهنگی چشم و دست، حرکت های موزه حرکت های ظریف انگشت و دست کمک می کند.

۸ گیره های لباس، گیره های لباس را می توان به بند یا جعبه ای وصل کرد. برای انجام دادن آن فعالیت می توان زمان تعیین کرد و سپس تعداد گیره هایی را که دانش آموز در زمان مشخص وصل کرده است، شمرد،

9. نسخه برداری از طرح ها. دانش آموز با نگاه کردن به طرحی هندسی آن را روی کاغذ می کشد.

فعالیت هایی با گچ روی تخته

انجام دادن فعالیت هایی با گچ روی تخته به کودک کمک می کند تا برای تکالیف مداد و کاغذی آماده شود. هنگام کار با گچ روی تخته، عضلات بزرگ شانه و بازو منعطف تر از حرکت فشرده، محدود و «ریز» انگشتان به کار می افتد و تقویت می شود که غالبا به بهبود کارامدی دانش آموز در تکالیف با مداد و کاغذ منتهی می شود. . .. نقطه چین دانش آموز با کشیدن خط هایی با گچ نقطه های روی تخته را به هم وصل می کند.

نقطه ها را می توان در حالت ها و تعداد گوناگون رسم کرد و دانش آموز باید با توجه به طرح نقطه ها را به هم وصل کند.

٢. دایره ها. دانش آموزان دایره های بزرگی را با یک دست و با دو دست، در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت روی تخته می کشند و تمرین می کنند.

٣. شکل های هندسی. دانش آموز فعالیت هایی مشابه فعالیت هایی که در مورد دایره ها توصیف شد، منتها این بار با ترسیم خط (افقی، عمودی، مایل)، مثلث، مربع، مستطیل و لوزی انجام می دهد. در ابتدا دانش آموز می تواند الگوهای بریده شده این شکل ها را روی تخته بگذارد و با گچ دور آنها را خط بکشد؛ سپس می تواند شکل ها را از روی الگوها نسخه برداری کند.

۴. حروف و اعداد. نوشتن حروف و اعداد با گچ روی تخته کودک را برای نوشتن روی کاغذ آماده می کند.

 

رشد فعالیت های حرکتی ظریف پیش دبستان – سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈 مشاهده فایل های پیشگیری از بروز انواع اختلالات یادگیری 

2 👈 مشاهده و دانلود نرم افزار موبایلی آموزش فارسی اول ابتدایی

3 👈 مشاهده فایل های تشخیصی انواع اختلالات یادگیری 

4 👈 مشاهده و دانلود فایل های درمانی انواع مشکلات یادگیری