نقش حافظه و توالی شنیداری در دیکته
پاکدلها▫️اگر دانش آموزی جا می ماند و یا حروف را جا می اندازد حتما اول او را از نظر دقت شنیداری تست کنید. سپس به سراع حافظه شنیداری بروید .
▫️حالا اگر حروف را مینویسد ولی جا به جا می نویسد ؛مثلا آرد را آدر مینویسد این مربوط به توالی شنیداری و یا توالی دیداری اوست.
▫️برای اینکه این مشکل حل شود سه کلمه بی ربط بگویید و بخواهید بعد از شما به همان ترتیب تکرار کند.
بعد با چهار کلمه این کار را تکرار کنید .
▫معمولا این دانش آموزان در چهار کلمه به مشکل میخورند .پس برای هر مرحله زمان بگذارید .
یک دانش آموز معمولی پنج کلمه را براحتی میگوید ولی دانش آموزی که توالی شنیداری ندارد , باید تمرین کند تا بتواند این کار را انجام بدهد.
برای مثال میگویید :میز, استکان, گلدان, مداد ,شمع و او بعد شما به همین ترتیب تکرار کند.
یا کارت تصاویر را به او نشان بدهید و بگویید بعد از تمام شدن کارتها بگوید چه تصاویری را به ترتیب دیده .با این روش توالی دیداری اوهم تقویت شود.
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓