اختلال درخواندن و هجی کردن
مشکلات خواندن ازاساسی ترین مشکلاتی است که کودکان با نارساییهای ویژه یادگیری با آن مواجه هستند زیراکودکی که نمی تواند بخواندشانس کمتری برای موفقیت در مدرسه دارد . در واقع ، خواندن ادامه فرآیند رشد تکلم و گفتار است . بدین معنا که شروع فعالیت خواندن از زمانی آغاز می شود که کودک اولین کلمات را برای مقصود خود به کار می برد .
کلمه با نماد مربوط به هرتصویر یا شی ء با دیدن یالمس کردن آن تداعی می شود . پس ازتجربه کافی دراین زمینه و با آغاز سن مدرسه و برخورداری از آموزشهای لازم ، مرحله ارتباط دادن کلمه ها یا صداهای آنها با نمادهای تصویری ( کلمات نوشتاری ) شروع می شود .
بیشتر وقتها تاخیر در رشد سامانه عصبی مرکزی یا آسیب های مغزی به عنوان علت ناتوانی در خواندن ذکر می شود ( دیس لکسی ) یا نارسا خوانی اصطلاحی است که برای کودکانی که با وجود هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند به کار می رود . این دسته از افراد ممکن است واژه های بسیاری را بدانند و به راحتی آنها را در مکالمه بکار برند اما قادر به درک و شناسایی نشانه های نوشتنی یا چاپی نیستند . برخی از این دسته از افراد حتی می توانند واژه ها را بخوانند اما مفهوم آنها را نمی فهمند ، این حالت را دراصطلاح ( هیپرلکسی ) می نامند . گاهی اوقات به علت نا آگاهی اطرافیان و معلمان ، ناتوانی کودک را با کم توانی ذهنی یا تنبلی وی توجیه می کنند . (نراقی و نادری ، ۱۳۷۴ ) .
بیشر معلمان کودکان ناتوان در یادگیری ، زمان بیشتری را صرف تدریس خواندن می کنند . مشکلات خواندن به صرق مختلف بروز میکند . از آنجا که مشکلات خواندن بربسیاری از مشکلات زبان گفتاری مربوط می شود ، برخی از رایج ترین خطاهای خواندن در واج شناسی ، نحوه ریخت شناسی و معنایی منعکس می گردد ( ماهر، ۱۳۷۱ ) .
کودکانی که یک یا چند نشانه زیر را دارند به عنوان کودکان نارسا خوان یا ناتوان در یادگیری معرفی می شوند :
نارسا خوانی
ناتوانی در خواندن و زبان
نشانه ها و علائم :
۱- به کندی و به سختی می خواند
۲- در رمز گشایی ( به ویژه در ترتیب حروف الفبا ) خطا دارد
۳- اختلال گسترده ای بین درک شنیداری و درک خواندن برخی متن ها نشان می دهد
۴- در هجی کردن مشکل دارد
۵- ممکن است در خواندن دست نوشته با مشکل روبروباشد
۶- در به یاد آوردن واژه های شناخته شده مشکل دارد
۷- در خواندن متن نوشتاری مشکل دارد
۸- در محاسبات ریاضی ممکن است مشکل داشته باشد
۹- در رمز گشایی واژه های واقعی بهتر از واژه های بی معنی عمل می کند
۱۰- واژگون سازی حروف و کلمات هنگام خواندن و نوشتن
۱۱- ناتوانی در تکرار آنچه به آنها گفته شده است
۱۲- بد خطی و ناتوانی در کپی و ضعف در نقاشی
۱۳- واژگون سازی حروف و کلمات در املاءکه به صورت زبانی ادا می شوند
۱۴- مشکل در درک دستورهای گفتاری و نوشتاری و تشخیص راست و چپ
۱۵- مشکل در فهمیدن و به خاطر آوردن آنچه به آنها گفته شده است
۱۶- مشکل در فهمیدن و به خاطر آوردن آنچه اندکی پیش خوانده اند
این نشانه ها در کودکان نارسا خوان به دلیل ضعف بینایی و شنوایی نیست بلکه ناشی از ضعف و قدرت و عملکرد مغز آنهاست ( دهقانی سانیج ، ۱۳۸۴ ، ص ۳۴ )
راهبرد ها :
۱- برای فعالیتهای خواندن و پاسخ دادن به سوالات درک مطلب محیطی آرام و ساکت فراهم کنید
۲- از کتاب با نوار ضبط استفاده کنید
۳- از کتابهای درشت چاپ و فواصل زیاد بین خطوط استفاده کنید
۴- نسخه ای از یادداشتهای دروس آماده کنید
۵- مشکلات املایی را در دروس تاریخ ، علوم یا سایر درسهای مشابه به حساب نیاورید
۶- برای گزارشها برگه ی جایگزین تهیه کنید
۷- به دانش آموزان اجازه دهید از رایانه کیفی ( لب تاپ ) یا سایر رایانه ها برای مقاله های درون کلاسی استفاده کنید
۸- از روشهای آموزش چند حسی استفاده کنید
۹- به دانش آموزان آموزش دهید به جای حفظ طوطی وار از منطق استفاده کنند
۱۰- مواد درسی را در واحدهای کوچک ارائه کنید
مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)