راههای رفع خستگی دانش آموزان در کلاس -سایت پاکدلها
برای رفع خستگی دانش آموزان در حین اجرای برنامه های کلاسی ، می توان به شکل میان پرده مسابقات زیر را اجرا کرد .
❤️زبانی: یکی از دانش آموزان را جلو جمعیت می آوریم، کاغذی را روی میز قرار می دهیم و به او می گوییم: با زبان (نه لب یا دندان) این کاغذ را بلند کن و جمله ای راکه من می گویم، بازگو کن . اگر کاغذ نیفتاد برنده ای . بگو: «خدایا شکرت »
❤️ سوره خوانی: یک سوره از قرآن کریم را با لب و بدون صدا می خوانیم و از دانش آموزان می خواهیم که بعد از پایان کار، بگویند ما چه سوره ای را خواندیم و آن گاه بلند بخوانند .
❤️ دندانی: به کسی که در مسابقه شرکت کرده است می گوییم: در حالی که با دندان خود چوب یا خودکاری را نگه داشته ای، خلاصه و یا نتیجه درس گذشته را برای دوستان خود بیان کن .
❤️ یافتنی: کلمات حدیث یا سخنی آموزنده را جداجدا روی کارت هائی نوشته و آن ها را در چند جای مختلف پنهان می کنیم و از بچه ها می خواهیم با پیدا کردن و کنار هم گذاشتن این کارت ها، سخن یا حدیث را بخوانند و یا پس از پیدا کردن کارت ها، طوری بایستند و کارت خود را مقابل خود بگیرند که بقیه بچه ها بتوانند آن حدیث را بخوانند . در این مسابقه باید به تعداد کارت ها، افرادی را به یافتن حدیث فرستاد .
⭕️راههای رفع خستگی دانش آموزان در کلاس
❤️ حدیث یابی: در فضایی باز چندین کارت حدیث را از قبل مخفی کرده و یک نمونه از آن ها را در دست نگه می داریم . سپس همه بچه ها را رها کرده و می گویم: هر کس توانست 3 تا از این کارت ها را بیاورد، جایزه (یا هدیه و یا امتیاز) می گیرد .
❤️تابلویی: روی یک تابلو ترجمه حدیثی را به صورت کامل و با نقطه می نویسیم . همان متن را بدون نقطه در کاغذ یا تابلو دیگری نوشته و از یک نفر که نوشته با نقطه را نمی بیند می خواهیم تا آن متن را بخواند . اگر درست خواند، برنده است و هرگاه اشتباه کرد، بچه ها که از روی تابلو نگاه می کنند، می گویند: غلط آی غلط .
❤️چشم بندی: به بچه ها می گوییم: چشم ها را ببندید و با چشم بسته این حدیث را همراه من تکرار کنید; به طرف چپ سه بار، به طرف راست سه بار، بالا و پایین هر کدام 5 بار .
منظور از تکرار احادیث این است که حدیث ها را حفظ شوند .
❤️نمازی: از شرکت کنندگان در مسابقه می پرسیم: آیا نماز باتل باطل است؟ و پس از پاسخ آن ها می گوییم: تل از مبطلات نماز نیست .
⭕️راه های رفع خستگی دانش آموزان در کلاس
❤️نوشتنی: چشم های دانش آموزی را می بندیم و از او می خواهیم که پای تابلو رفته و یک حدیث دو کلمه ای را که ما می گوییم بنویسد . از یکی دو نفر می خواهیم بیایند و این کار را بکنند . بچه ها به خط آن ها می خندند و در کلاس شادی ایجاد می شود .
❤️دایره ای: روی تابلو یک دایره می کشیم و به شرکت کننده در مسابقه می گوییم: برای این دایره چشم و دهان و بینی بگذار .
یا به او می گوییم: با چشمان بسته یک دایره بکش و چشم، گوش، بینی و دهان برایش بگذار .
این میان پرده برای کودکان پیش دبستانی نیز مناسب است .
❤️ اکتشافی: فردی را به بیرون از کلاس می فرستیم، چیزی را از کلاس جابجا کرده و یا شیئی را در کلاس مخفی می کنیم و یا به صورت توافقی با بچه ها چیزی را مورد نظر قرار می دهیم . سپس آن فرد را صدا می زنیم تا به کلاس آمده و شیی ء مورد نظر را پیدا کند . ما نیز با نوک قلم به میز می کوبیم . هر چه او از شیی ء مورد نظر دورتر شود محکم تر می کوبیم و هرچه نزدیک تر شود آهسته تر می کوبیم و بدین وسیله او را در پیدا کردن آن شیی ء یاری می دهیم . در صورتی که در زمان معین به نتیجه رسید، برنده خواهد بود .
❤️ دکمه ای: به شرکت کننده در مسابقه می گوییم، ظرف چند ثانیه تعداد مشخصی از دکمه های لباسش را با همه انگشت ها باز و بسته کند .
?این تنوع برای کلاس پسران مناسب است .
❤️ذکری: به شرکت کننده در مسابقه می گوییم، با دهان بسته یک ذکر بگوید .
❤️گرفتنی: یکی کمتر از تعداد دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه، روی زمین دایره می کشیم . مثلا برای 10 نفر، 9 دایره می کشیم و از آن ها می خواهیم بعد از پیمودن مسیر تعیین شده، هر نفر یک دایره را اشغال کند . هرکس دیرتر رسید سوخته است .
❤️مشورتی: بچه ها را به دو گروه تقسیم می کنیم و دو دقیقه فرصت می دهیم تا درباره ساختن یک شکل که ما آن را پیشنهاد می دهیم، مشورت و تمرین کنند . سپس در عرض یک دقیقه هر گروه که زودتر آن شکل را بسازد برنده است .(مثلا: آرم جمهوری اسلامی یا شکل خورشید)
?صحبتهای بسیار مختصر با دانش آموزان در سالن و حیاط یا حتی درب مدرسه ، نقش مهمی در آرام کردن آنها در کلاس خواهد داشت و آنها احساس صمیمیت بیشتری با معلم خواهند کرد.این صحبتها می تواند بسیار ساده و غیر خصوصی باشد مانند : “معلوم بود که دیشب درست رو خب خوانده بودی !” یا ” آمادگی تو برای کنفرانس امروز خیلی خوب بود ” یا ” ایا باز هم می توانی 3 خط مطلب در مورد درس فلان بنویسی ؟” … این کار در هر سه دوره مهم است ولی در دبیرستان برای پیشگیری از اخلال و بی نظمی در کلاس و در دوره ابتدایی و راهنمایی باعث کاهش چشمگیر اضطراب آنان خواهد شد . متاسفانه شنیده شده که” این کار ها دانش آموزان را پر رو خواهد کرد !”