تحلیل تکلیف دانش آموز اختلالات یادگیری
تحلیل تکلیف یکی از شیوه های مفید تدریس به دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری است.
هدف از تحلیل تکلیف برنامه ریزی مراحل متوالی یادگیری هر مهارت معین است.
تحلیل تکلیف هر فعالیت پیچیده را به مراحل ساده تری تقسیم می کند، این مراحل به دنبال هم سازمان می یابند و دانش آموزان هر کدام از مراحل متوالی این زنجیره را فرا می گیرند.
هدف این تحلیل رساندن دانش آموز به سطح مطلوب پیشرفت در مهارت است.
برای مثال، مهارت دگمه بستن زنجیره ای است که از ترکیب مهارت های فرعی: گرفتن دگمه، قرار دادن آن مقابل جا دگمه ای و جز آن به وجود آمده است.
معلم باید به نکات زیر توجه کند:
۱) تکالیف آموزشی مهم و مشخصی که دانش آموز باید آنها را فرا بگیرد کدام اند؟
۲) مراحل متوالی یادگیری هر یک از این تکالیف چه هستند؟
۳) دانش آموز برای انجام دادن این تکلیف به چه رفتارهای معینی نیاز دارد؟
مراحل این فرایند در چارچوبی عنوان «مراحل تحلیل تکلیف، نشان داده شده است.
مراحل تحلیل تکلیف
۱ . تکلیف یادگیری (هدف رفتاری را به طور روشن بیان کنید
۲. تکلیف یادگیری را به مراحل لازم برای یادگیری مهارت هدف تقسیم کنید و این
مراحل را برای تدریس در یک ترتیب منطقی قرار دهید
۳. با امتحان غیر رسمی، مراحلی را که دانش آموز خود قادر به انجام آن است معین کنید.
۴. تدریس مراحل زنجیره تحلیل تکلیف را، به ترتیب، آغاز کنید
تحلیل تکلیف دانش آموز اختلالات یادگیری – منبع: کتاب ناتوانی های یادگیری ، عصمت دانش ،ص 174 ،درج شده در سایت پاکدلها