سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اتاق مرجع و اختلالات یادگیری ، اتاق حل مشکل ، کلاس خاص اختلالات یادگیری ، کلاس مرجع مشکلات یادگیری ، اتاق های حل مشکل (مرجع)

اتاق مرجع و اختلالات یادگیری

اتاق مرجع مکانی آموزشی است که در آن خدمات ارزیابی و آموزش ترمیمی بر اساس زمان بندی منظم، به دانش آموزان دچار ناتوانی در قسمتی از روز تحصیلی ارائه می شود.

دانش آموزان بخش عمده روز تحصیلی را در کلاس درس آموزش عمومی به سر می برند. (طبق آمار وزارت آموزش و پرورش ایالات متحد (۱۹۹۵)، دانش آموزانی که به اتاق های حل مشکل می روند ۲۱ تا ۶۰ درصد از وقت خود را خارج از کلاس درس عادی سیری می کنند. )

در اتاق حل مشکل (اتاق مرجع) ، امکان ایجاد تغییر در برنامه درسی پیشنهاد شده، زمانی که دانش آموزان صرف برنامه می کنند، تعداد دانش آموزانی که آموزش می بینند و همچنین وقت معلم ها وجود دارد.

از آنجا که اتاق حل مشکل رایج ترین مکان آموزشی دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری است، یکی از ارکان حمایتی برای آموزش عادی محسوب می شود. اما، تعداد دانش آموزانی که در اتاق حل مشکل آموزش می بینند رو به کاهش است.

زمان بندی اوقات دانش آموزان برای برنامه های حل مشکل باید با دقت صورت گیرد. برای مثال اگر دانش آموز به درس ورزش علاقه مند است و از آن لذت می برد، معلم نباید جلسه اتاق حل مشکل را در ساعات این درس بگذارد.

افزون بر این لازم است معلم کلاس درباره ی مناسب ترین زمانی که دانش آموز می تواند کلاس درس را ترک کند مشورت شود.

اتاق های حل مشکل باید محیط دلپذیری داشته باشند و مملو از انواع مواد آموزشی باشند. از آنجا که دانش آموزان دچار و یادگیری غالبا فراخنای توجه کوتاهی دارند، روش معقول این است که با برنامه ریزی فعالیت های گوناگو در طول هر جلسه تدریس، اهنگ تدریس را متغیر سازیم.

اتاق های حل مشکل (مرجع) دارای ویژگی های زیر هستند :

معلم اتاق حل مشکل(اتاق مرجع) در همان ساختمانی مستقر می شود که معلم های کلاسی، مجریان و دانش آموزان حضور دارند، بنابراین به راحتی در میان آنها پذیرفته می شود. برنامه زمان بندی معلم اتاق حل مشکل تغییر پذیر است تا بتواند با معلم کلاسی همکاری کند.

اتاق های حل مشکل این امکان را برای دانش آموز دچار ناتوانی های یادگیری فراهم می سازند که از آموزش ویژه بهره مند شوند و در عین حال در کنار دوستان و همالانشان در مدرسه باقی بمانند.

برنامه های حل مشکل متناسب با مقطع تحصیلی تغییر می کنند. برنامه های حل مشکل مقطع ابتدایی با برنامه های مخصوص دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان بسیار متفاوت است.

معلم اتاق حل مشکل باید بسیار با کفایت و شایسته و در عین حال جذاب باشد و بتواند تلاش ها را با معلم های کلاسی هماهنگ کند، ارزیابی های آموزشی و رفتاری انجام دهد، آموزش انفرادی را طرح ریزی و اجرا کند و به طور مؤثر با والدین و خانواده ها کار کند.

اتاق حل مشکل باید مجذوب کننده و منظم باشد. چون قسمت اعظم وقت دانش آموزان در روز در کلاس درس عمومی سپری می شود، لازم است که ارزیابی و آموزش با کلاس عادی مربوط باشد؛ آموزش در دو مکان باید با یکدیگر هماهنگ شود.

اتاق مرجع و اختلالات یادگیری – منبع: کتاب ناتوانی های یادگیری ، عصمت دانش ،ص 200 ،درج شده در سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

کلیک کنید : 👈 مشاهده موضوعات سایت پاکدلها

مشاهده کنید : 👈 مشاهده پکیج های توانمند سازی تمام مقاطع تحصیلی

دانلود کنید : 👈 دانلود پاورپوینت های آماده مرتبط با اختلالات یادگیری وبش فعالی