👈 هنگامی که یک کودک از لحاظ جسمانی تقریباً سالم است، یعنی چشم سالم، گوش سالم، قدرت تکلم دارد و دارای رفتارهای یک کودک عادی است و همچنین سطح توانمندی های ذهنی اش درحد متوسط به بالاست، پس جزء کودکان دارای نیازهای ویژه نیست که در مدارس خاص تحصیل کنند. مثل بچه های ناشنوا، نابینا، اتیسم یا دارای تأخیر رشدی، اما در #یادگیری یک یا چند درس، مشکلاتی دارد؛ می گویند این کودک مشکل یادگیری دارد.
💥 اصطلاحات مشکل یادگیری نارسایی یادگیری و اختلال یادگیری همه به یک معنا به کار برده میشوند، کودک دارای مشکل یادگیری، ممکن است در مهارتهای حرکتی، درک شنیداری و دیداری و بیان دچار نقصهایی باشد. اما این نقص ها بر اثر عارضه ی مغزی یا جسمی خاصی نیست و با انجام تمرینات مختلف میتوان اثر آنها را تقلیل داد و برطرف کرد.
❌ میلیونها نفر در سراسر جهان دچار اختلال یادگیری هستند و در بین دختران، پسران و بزرگسالان هم شایع است.
جنبه های خاصی از اختلال یادگیری وجود دارد که خطر ابتلا فرد به بیماریهای روانی را افزایش می دهد، غفلت از شناسایی یک اختلال یادگیری در سنین پایین و در نتیجه تأخیر در ارائه آموزش فردی مناسب و فشرده منجر به شکست در مدرسه می انجامد.
🔥 شکست در مدرسه باعث جدایی و بیگانگی از محیط مدرسه میشود و کودکان و نوجوانان دارای اختلال یادگیری که حمایتها و خدمات تحصیلی مناسبی دریافت نکرده اند، در معرض خطر بالاتر از حد متوسط برای افتادن در دام اعتیاد به مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر هستند. افراد دارای اختلال یادگیری و بیقراری – حواس پرتی مورد تمسخر همسالان قرار گرفته و اغلب هدف رفتارهای زورگویی و قلدری واقع میشوند.
عزت نفس پایین یکی از نتایج اختلال یادگیری است.
👌 رها کردن مدرسه به شدت با بیسوادی مرتبط است؛ نوجوانانی که مدرسه را ترک میکنند، در معرض خطر بالایی برای درگیر شدن در کارهای غیرقانونی و حبس و زندانی شدن هستند و بیشتر به سراغ ازدواجهای زودهنگام میروند. اعتیاد در نوجوانی، پرخاشگری و دیگر رفتارهای ضد اجتماعی با اختلال یادگیری و بیقراری – حواس پرتی مرتبط هستند.
مهمترین مشکل یادگیری، اختلال در خواندن است. یعنی اگر دانش آموزی به این مشکل دچار باشد، به احتمال قوی در سایر زمینه ها هم دچار اشکال خواهد بود.
مهارت در خواندن، باعث درک بهتر مسائل ریاضی می شود و در نوشتن و دیکته هم کمک کننده است.
انواع مشکلات خواندن
مشکلات خواندن :پایه که شامل دشواری در درک روابط، صداها، حروف و کلمات می شود.
مشکلات روانی خواندن: که شامل خواندن با سرعت مناسب ، دقیق خواندن و طرز بیان درست می شود.
مشکلات درک خواندن: که نوعی ناتوانی در فهم معنی کلمات، عبارات و پاراگراف (بندها است؛ یعنی کلمات را پشت سرهم میخواند و نظم توقف و شروع ندارد و فقط میخواند.
مشکل در مهارتهای اساسی خواندن؛ خلاصه کردن و دریافت نکات مهم
بچه های با مشکل خواندن بیشتر این مشکلات را دارند مشکل در یادآوری صدای حروف مثلا وقتی حرف «ق» را میبیند، صدای آن را به خاطر نمیآورد و درست تلفظ نمی کند.
مشکل در صداکشی کردن واژهها و ترکیب صداها: برای ساختن کلمه مثلا با حروف ب – ا – ر – ا – ن»، نمیتواند کلمه «باران» را بسازد و بگوید.
مشکل در شناسایی واژههایی که شبیه هم هستند : ممکن است واژه «رفته»، «رفت» خوانده شود یا واژه «سنگ»، «سگ» خوانده شود.
جابه جا خواندن حروف در کلمه مثلاً واژه «دور»، «رود» خوانده می شود.
خیلی آهسته و کند خواندن کند خوانی
اختلال در انجام محاسبات ریاضى
کودکانی که در این زمینه نارسایی دارند، در درک و یادگیری ریاضی دچار مشکل و دردسر بسیار می شوند.
مهارتهای ریاضی آنان به خوبی همکلاسی هایشان نیست. بنابراین آنها ممکن است به زمان بیشتری برای یادگیری ریاضی نیاز داشته باشند.
این افراد در به خاطر سپردن قواعد ریاضی مشکل دارند. از طرفی ضعف حافظه میتواند این اختلال را تشدید کند مثلا؛ برای تبدیل کیلومتر به متر یا تبدیل سانتی متر به میلیمتر به خاطر نمی آورد که هر یک کیلومتر = ۱۰۰۰ متر است یا هر سانتی متر = ۱۰میلیمتر است.
مشکل در حل مسئله های ریاضی به ویژه مسئله های چند مرحله ای مثال؛ آریا در هر روز ۲۰ صفحه کتاب می خواند حساب کنید که در یک ماه او چند صفحه کتاب می خواند؟
خواندن یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای، برای آریا چند روز طول می کشد؟ برای حل این مسئله باید به خاطر آورد که یک ماه چند روز است و سپس عمل ضرب را انجام دهد برای قسمت دوم مسئله هم عمل تقسیم را باید انجام دهد
داشتن خطاها و اشتباههایی از سر بی توجهی مثلا عدد ۱۰۰۰ را ۱۰۰ در نظر می گیرد.
کند یا تند بودن عملکرد فرد در انجام محاسبات که در هر دو صورت به حل مسئله منجر نمی شود.
مشکل در یادگیری مطالب جدید :ریاضی مانند شمارش ،پول، ساعت ،کسر اعداد اعشاری محیط مساحت و ….
اختلال یادگیری در ریاضی خیلی وابسته به دیگر نقاط ضعف و قوت های کودک است.
توانایی کودک برای انجام محاسبات ریاضی تا حد زیادی ناشی از ناتوانی در یادگیری زبان یا اختلال دیداری یا مشکل داشتن در تعیین توالی حافظه یا سازماندهی است.
کودکی که اختلال یادگیری ریاضی دارد، ممکن است در به خاطر سپردن و سازماندهی اعداد علائم عملیات ریاضی مانند ۱۰ = ۵ + ۵ یا ۲۵ = ۵ ضرب در۵ دارای مشکل باشد.
همچنین کودکان دارای اختلال ریاضی ممکن است مشکلاتی با اصول شمارش داشته باشند مانند شمردن ۲ تا ۲ تا یا شمردن ۵ تا ۵ تا یا مشکل داشتن در گفتن ساعت .
تعدادی از کودکانی که نارسایی در بیان نوشتاری دارند، اندیشه های بسیار خوب و اطلاعات فراوانی در ذهن دارند؛ اما نمی توانند آنها را به درستی بنویسند تا دیگران هم آن اندیشه ها را بدانند و درک کنند. همچنین ممکن است دستخط و املای ضعیفی داشته باشند.
ی اختلال نوشتاری با آن روبرو شوند👇
• مشکل در به نوشته در آوردن اندیشه ها و تخیلاتشان در صورتی که ممکن است خیلی خوب بتواند درباره آنها توضیح دهد، مثلا درباره اردویی که رفته خوب توضیح میدهد ولی همین را به صورت نوشتاری نمیتواند بیان کند.
• اشکال در سازماندهی ایده هایشان در هنگام نوشتن. یعنی انشایش شروع ، ادامه و پایان مشخصی ندارد.
• دشواری در به کاربردن دستور زبان و املاء درست به هنگامِ نوشتن، همچنین اشکال در مرتب و واضح نوشتن حروف، مثلا جمله ها را کامل نمی کند یا کاربرد درست علائم نگارشی و غیره را نمی داند. برای نمونه جمله پرسشی آیا از خوردن غذا لذت «بردی؟» را به صورت آیا از خوردن غذا لذت «بردی »می نویسد.
• پاک کردن مطالب نوشته شده به دفعات که می تواند به علت عدم اعتماد به نفس هم باشد. یعنی تردید دارد و خودش و عملکردش را حتی اگر درست هم باشد قبول ندارد.
کند نوشتن یا نوشتن ناقص
خیلی ،کمرنگ ،پررنگ یا تودرتو نوشتن (اختلال در نوشتن می تواند شامل عمل فیزیکی نوشتن یا فعالیت ذهنی ،تجزیه تحلیل و ترکیب اطلاعات باشد).
اختلال نوشتن پایه ای به شکل کلمات و حروف مربوط است. اختلال نوشتاری نشان دهنده مشکل در سازماندهی افکار نشان دهنده روی کاغذ است.
اختلال در زبان شفاهی
برای کودکان دارای این اختلال، تصمیم گیری در مورد اینکه چه واژه ها یا جمله هایی را هنگام سخن گفتن به کار ببرند و یا چگونه اندیشه هایشان را در قالب واژه ها بیان کنند دشوار است.
در نتیجه فهم آنچه که می گویند و مدنظر شان هست، برای دیگران دشوار می کند. همچنین این افراد از درک صحبتهای دیگران اگر از واژه های پیچیده تر استفاده کنند، استفاده کنند و یا با سرعت حرف بزنند عاجزند و حتی در دریافت و درک صدای وسایل الکترونیکی مانند ضبط صوت ، کامپیوتر و گوشی تلفن ضعف خواهند داشت.
با توجه به این توضیحات می توان گفت که این بچه ها ممکن است در این زمینه ها مشکل پیدا کنند
• اشکال در پیدا کردن واژه درست هنگام صحبت کردن
• اشکال در یادگرفتن و به کار بردن واژه های تازه مثلا کلمه «طراوت» را به تازگی یاد گرفته اما نمی تواند در گفته هایش بکار ببرد. مثل اینکه بگوید امروز» هوا تمیز و باطراوت است.
• اشکال در فهمیدن و دنبال کردن دستورهای شفاهی، به ویژه اگر چند مرحله ای باشند. مثلا وقتی به او گفته می شود اول این کتابها رو مرتب کن، بعدش میوه ها را بچین داخل جامیوه ای یخچال، ممکن است کتابها را مرتب کند و یک کتاب را برداشته و شروع به خواندن کند؛ یا میوه ها را با پلاستیک داخل یخچال بگذارد یا اگر دستور داده شده سه مرحله ای ،باشد یک مرحله را جا بیندازد یا به ترتیب انجام ندهد.
• اشکال در واضح حرف زدن به گونه ای که دیگران واژه هایی را که فرد بیان میکند بفهمند • اشکال در به کاربردن دستور زبان درست؛ یعنی وقتی جمله پرسشی به کار میبرد حالت پرسش به خود بگیرد یا وقتی میخواهد با چند نفر صحبت ،کند از علائم جمع مثل «شما» آنها استفاده کند. :مثال من و دوستانم عضو یک تیم «هستم در صورتی که باید :بگوید من و دوستانم عضو یک تیم هستیم یا حرف زدن بدون وقفه و بدون رعایت توقفها و تأکیدها مثال وقتی برای بازدید به باغ وحش رفتیم من اونجا خیلی حیوونها دیدم شیر پلنگ اسب شتر میمون پرنده زرافه مربی گفت هرکی میخواهد عکس بگیرد من خوراکی ام را هم درآوردم و خوردم خیلی خوشمزه بود و اردوی خوبی بود • اشکال در درک لطیفه ها و حرفهای بامزه دوستان و اطرافیان