تست لی تر شامل چیست؟
تست لی تر، یک آزمون عملکردی است که هوش غیر کلامی رامی سنجد. به این معنا که برای اجرای آن به جای پرسش و پاسخ از ابزار استفاده میشود و برای گروه سنی 18-2 سال ساخته شده است.
ابزار این آزمون شامل ،3 جعبه مکعب های مصور چوبی و یک مقر که مکعب ها درون خانه های آن قرار داده می شوند. جعبه اول برای سنین 2 – 7 سال، جعبه دوم برای سنین 12-8 سال و جعبه سوم برای سنین 18-14 سال می باشد.
اولین نسخه این آزمون در سال 1929 ابداع و با توجه به ماهیت غیر کلامی آن برای کودکان ناشنوا، کودکان دارای مشکلات و اختلالات گفتاری ،کودکان دوزبانه و کودکانی که زبان غیرانگلیسی داشتند، بکار می رفت.
در واقع کاربرد این آزمون وابسته به هیچ زبان خاصی نیست و اصولا زبان در اجرای آن نقشی ندارد و پاسخ آزمودنی هم بصورت کلامی نمی باشد مطلب ذکر شده به این معنا نیست که کودک در مدت اجرای آزمون نبایست صحبت کند و یا اینکه این آزمون صرفا برای افراد فاقد کلام اجرامی گردد. آزماینده می تواند در موارد استثناء برای کودکان مشکوک به کم توان ذهنی صرفا جهت تفهیم دستور عمل از حداقل کلام به عنوان مکمل روش اجرا استفاده نماید.
تست لی تر، همانند یک بازی است که به صورت انفرادی انجام می شود و توانایی های شناختی، توجهی و عصب روانشناختی را ارزیابی می کند.
تست Leiter آزمونی برای سنجش هوش غیرکلامی و توانایی های شناختی است. این بر هوش سیال تأکید می کند، که از نظر بسیاری واقعی ترین معیار برای سنجش توانایی ذاتی یک فرد ( دانش آموز ) است.
تست Leiter یک معیار کاملاً غیرکلامی از هوش است که برای استفاده در افرادی که از نظر شناختی با تأخیر مواجه هستند، غیرانگلیسی زبان، آسیب شنوایی، اختلال گفتار یا در طیف اوتیسم ایده آل است.
ملاحظات عمومی تست
-اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای مجموعه بلوک های خود دارید یا آنها را روی صندلی کنار خود نگه دارید.
– آزمونگر باید بتواند عملکرد فرد را در یک طرف کتاب سه پایه/محرک مشاهده کند و همچنین دستورالعمل ها را اجرا کند.
– آشنایی کامل با آزمون و همه دستورالعمل ها برای اینکه به طور خلاقانه علامت گذاری کنید و با تأثیرگذاری زیاد روی موارد آموزشی به فرد کمک کنید تا تکلیف را درک کند بسیار مهم است. این امر به ویژه برای آزمون فرعی توجه تقسیم شده اهمیت دارد.
تست لی تر باید در یک منطقه آرام در یک مدرسه، مطب، درمانگاه و غیره انجام شود.
– عوامل حواس پرتی بیرونی باید به حداقل برسد تا فرد بتواند روی آزمون تمرکز کند.
– اطمینان حاصل کنید که محیط آزمایش دارای نور کافی است تا هیچ تابشی بر روی مواد آزمایش وجود نداشته باشد.
– یک میز کوچکتر از همه مهمتر است تا کودک بتواند در زاویه مقابل آزمونگر قرار گیرد.
آزمایشگر باید به دنبال شواهد روشن از رفتارهای کلامی یا غیرکلامی باشد که نشان می دهد فرد به این موارد اشاره دارد:
1) ناامید شده است
2) حدس زدن مواردی که بسیار دشوار هستند.
3) کاملاً حواسش از کار پرت شده است.
4) به شدت از ناتوانی خود در حل موارد ناامید هستند.
– آزمونهای فرعی باید به ترتیب طبق راهنمای مدیریت اجرا شوند، مگر اینکه تغییر در ترتیب عملکرد فرد را در آزمون تسهیل کند.
به عنوان مثال، اگر فردی از شرکت در یک خرده آزمون خاص امتناع کرد، یا پس از شروع علاقه خود را از دست داد، می توانید به سمت آزمون فرعی حرکت کنید که تعاملی تر است و از ابزارهای دستکاری استفاده می کند.
سپس می توانید به آزمون فرعی که مشکلاتی را ارائه می دهد بازگردید.
خرده آزمونهای تست لی تر:
مقیاس شناختی (هوش سیال)
بر خلاف سایر آزمونهای هوشی ، تست Leiter بر هوش سیال تأکید میکند که واقعیترین معیار برای سنجش تواناییهای شناختی ذاتی یک فرد است. این امر آزمون لی تر را دقیق تر و منصفانه تر می کند، زیرا IQ به طور قابل توجهی تحت تأثیر تجربه آموزشی، اجتماعی و خانوادگی فرد قرار نمی گیرد.
ترتیب متوالی (SO)
تکمیل فرم (FC)
طبقه بندی و تشابهات (CA)
شکل زمین (FG)
تطبیق/الگوهای تکراری (M/RP)
ببینید : نرم افزارهای کمکی درمان انواع اختلالات یادگیری