تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

پاكدلها- تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان 

دادن اطلاعات به كودك :
خانواده ها بايد به كودكان خود فرصت بدهند تا مستقيما با اشياى حقيقى روبه رو شوند و در گردش ها، مسافرتها، مهمانیها، موزه ها و باغ وحش درباره مشاهدات خود با والدين گفتگو كنند.

تحمل پرسشهاى كودكان:
چون كودك مى خواهد به اسرار جهان محيط پيرامون خود پى ببرد، بدين سبب او درباره هر چيزى كه مى بيند يا مى شنود از والدين و مربيان خود سوال مى پرسد و والدين بايد متناسب با توانايى هاى كودك به سوالات او پاسخ بدهند (و قطعا نه پاسخی که برای کودک قابل فهم نباشد).

كمك به كودك براى به كار بردن تلفظ صحيح كلمات:
هنگامی كه كودك تلفظ كلمه اى را اشتباه بيان مى كند, نبايد او را مورد تمسخر قرار داده و همواره بايد اشتباهات او را به طور صحيح تلفظ كنيم و از او بخواهيم كه آن كلمه را به صورت صحيح بيان كند. همچنین وقتى او سخن ميگويد بايد به دقت به حرفهاى او گوش داده و توجه كنيم.

رغبت كودكان به يادگيرى و خواندن:
والدين بايد كتابها و داستانهايى را براى كودكان خود بخوانند كه كودك از آنها لذت مى برد و نيز كتابهايى با طرحهاى جالب را در اختيار او قرار دهند و به او اجازه دهند كه كتاب را ورق بزند و تصاوير و كلمات آن را ببيند و بخواند.

خوددارى از وادار كردن كودك به خواندن، پيش از رفتن به مدرسه:
وقتى كودك براى خواندن آماده نباشد وادار ساختن او بدين امر، جز ايجاد نفرت به خواندن نتيجه اى نخواهد داد و اين مانع پيشرفت و موفقيت كودك در مهارت خواندن مى شود. بنابراين والدين هرگز نبايد با زور و اجبار و قبل از موعد مقرر، كودكان را وادار به خواندن نمايند.

 در نظر داشتن تفاوتهاى فردى :
والدين بايد به اين امر توجه داشته باشند كه توانايى خواندن و حرف زدن كودكان با هم تفاوت دارد و نبايد كودك خود را با كودكان دیگر مقايسه كنند بلكه بايد زمينه هاى رشد و تقويت گويايى كودكان خود را كشف كرده و افزايش دهند.

كمك به كودكان براى آشنايى با وسايل مورد استفاده در مدرسه:
والدين تا جايى كه مى توانند كودك را با وسايل مدرسه نظير تخته، رنگها، قلم، مداد و ساير وسايل مدرسه آشنا كرده و موارد استفاده آنها را توضيح دهند تا رغبت وى نسبت به تحصيل و مدرسه افزايش يابد.

 عادت دادن کودکان به فهم آنچه كه مى خوانند:
زمانى كه كودك كتاب يا متنى را مى خواند، والدين بايد از كودك بخواهند كه مفهوم آنچه را كه خوانده است بيان كند و چنانچه با معنى كلمه اى آشنا نيست، سعى كنند آن را توضيح داده و معنى كلمه را براى كودك روشن كنند.

منبع:کانال کلینیک جامع توانبخشی ایران –تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

شاید این موضوعات را نیز بپسندید ⇓

مشاهده و دانلود فايل هاي تخصصي شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبيش فعالي (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبيش فعالي (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبيش فعالي (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبيش فعالي (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بيش فعالي(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبيش فعالي (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبيش فعالي (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود كاربرگ هاي رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بيش فعالي (روی متن کلیک کنید)

 

پست‎های مرتبط:

 تقویت املای دانش آموزان دبستانی

 تقویت املای دانش آموزان دبستانی با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا...

روش گلینگهام-استیلمن و درمان اختلال خواندن

روش گلینگهام-استیلمن: در این روش بر خلاف روش قبلی آموزش...

تفاوتهای مغزی در اختلالات خواندن و نوشتن

محققان دانشگاه واشنگتن، تحقیقی را در زمینه تفاوت های عملکرد...