روش تشخیص ضعف عملکرد حافظه فعال
چگونه می توانیم تشخیص دهیم که دانش آموز در زمینه عملکرد حافظه فعال مشکلی دارد یا خیر؟
🔸پاسخ پیشنهادی:
برای این منظور ابتدا باید به علائم و نشانه ها دقت کنیم و بعد با استفاده از آزمون ها و تست ها برای تشخیص نقص حافظه فعال، موارد را بررسی نماییم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔸 رها کردن تکالیف قبل از تمام کردن آن ها
🔹 افراط در خیال بافی
🔹 بلند کردن دست برای جواب دادن به سؤال در کلاس اما فراموش کردن آن چه که باید بگوید
🔸 ضعف در سازماندهی یا تکمیل یک کار با چند مرحله یا انجام دستورالعمل ها به صورت ناقص
🔹 جزئیات را در دستورالعملها از دست میدهند و نمیتوانند فعالیتهای طاقت فرسا را در جایی که آماده هستند، انجام دهند.
🔸 وقتی علاقه زیادی به فعالیتی ندارند به راحتی حواس پرت میشوند.
🔹 صبر کردن برای رسیدن نوبت برای آنها دشوار است (به عنوان مثال حرف شما را قطع میکنند یا سؤالی را مطرح میکنند و بعد فراموش میکنند چه بگویند)
🔸مهارتهای سازماندهی ضعیفی دارند.
🔹 علی رغم این که واقعاً سخت تلاش میکنند، پیشرفت کندی نشان میدهند.
🔸 در شروع کار یا به اتمام رساندن کار خود به طور مستقل مشکل دارند.
ممکن است به “دوست” خود در کلاس متکی باشند تا آنها را در مسیر خود نگه دارد و وظیفه فعلی را یادآوری کند.
🔷 ضعف در درک مطلب
🔶 ضعف در حل مسئله
🔷 در نوشتن و شمردن در کلاس اشتباه میکنند.
🔶 ضعف در انجام محاسبات ذهنی در ریاضی
🔷ضعف در ترکیب و تقطیع هجاها
❓ آیا حافظه فعال همان حافظه کوتاه مدت است؟
اغلب چنین تصور می شود که حافظه فعال همان حافظه کوتاه مدت است؛ در صورتی که چنین تصوری اشتباه است.
🔘 مثال
شما مجموعه ای از دستورالعمل ها را به کودک می دهید و کودک آنها را به حافظه کوتاه مدت خود می سپارد، سپس هنگام شروع اجرای اولین تکلیف از مجموعه تکالیف دریافتی، کودک باید بتواند هر دستورالعمل موجود در حافظه کوتاه مدت را به روی میز حافظه فعال انتقال دهد و آنها را گام به گام اجرا کند.
🔘مثال
اعداد 2 و 3 و 4 را به خاطر بسپرید ، اگر بلافاصله از شما همان اعداد را بپرسند ، شما از حافظه کوتاه مدت خود استفاده می کنید، ولی اگر به شما بگویند حاصل جمع این سه عدد چقدر می شود، وظیفه حافظه فعال یا همان working memory است .
روش تشخیص ضعف عملکرد حافظه فعال – سایت پاکدلها