نشانه ها و علائم اختلال ادراک دیداری – حرکتی
– در گفتگو درباره ی محیط مدرسه مشکل دارد.
– ممکن است وارونه سازی کند : «ب» را به جای «پ» (پاک) را به جای (باگ) پس و پیش کند.
– از درد و خارش خواندن شکایت دارد ، چشم هایش را می مالد، از محو بودن حروف چاپی هنگام خواندن شکایت دارد.
– هنگام خواندن از روی کاغذ سرش را می چرخاند و کاغذ را با زاویه ای غیر معمول نگه می دارد.
– یک چشمش را هنگام کار می بندد و هنگام خواندن خمیازه می کشد.
– نمی تواند به درستی رونویسی کند.
– مکرر مکان را گم می کند.
– در صورتی که فقط بخشی از شی ء یا واژه ای را بیند نمی تواند آن را شناسایی کند.
– مداد را بیش از اندازه محکم می گیرد، اغلب نوک مداد را می شکند.
– در بریدن و چسباندن مشکل دارد.
– حروف را در یک خط قرار نمی دهد ممکن است نوشته های درهم و برهم داشته باشد که در آن تداخل حروف، فاصله گذاری نا منظم و عدم ترتیب حروف روی یک خط مشاهده شود
راهبردهای پیشنهادی بهبود اختلال ادراک دیداری – حرکتی
– از نمره دادن به دست خط بپرهیزید.
– به دانش آموز اجازه دهید داستان های خلاق را دیکته کند.
– برای تکلیف های نوشتاری جایگزین فراهم کنید.
استفاده از گیره ی مداد و یا دیگر ابزارهای یاری دهنده ی نوشتاری را پیشنهاد کنید.
– به کودک اجازه ی استفاده از رایانه و واژه پرداز را بدهید.
– رونویسی را محدود کنید.
– از کتابهای درشت چاپ استفاده کنید.
– کتابهای صوتی را طرح ریزی کنید یا به امانت بگیرید.
– استفاده از انواع مختلف کاغذ شطرنجی، نقش برجسته و طرح دار تجربه کنید.
نشانه ها و علائم اختلال ادراک دیداری – حرکتی – سایت پاکدلها